zondag 6 januari 2019

Een Rotgans in de binnenlanden

Zullen we er nog even op uit. was de vraag van manlief. Waar zullen we naar toe gaan, was zijn daarop volgende vraag.

Ik wilde heel graag richting Dieren Doesburg, gelukkig niet ver van Eerbeek vandaan. Ergens daar in de uiterwaarden bij de IJssel was de dag ervoor een Rotgans – Branta bernicla gezien tussen een grote groep Kol en Brandganzen.

Rotganzen broeden in het noorden van Rusland en Siberiƫ maar ze overwinteren in grote aantallen in NoordWest Europa waaronder ook Nederland.

Eigenlijk zijn er 3 soorten Rotganzen Je hebt de ”gewone” , de Zwarte rotgans en de Witbuikrotgans. De meeste Rotganzen verblijven in de winter in het Wadden gebied, en in Zeeland. Het was dan ook heel bijzonder dat er 1 in de binnenlanden was gezien, en ook nog eens redelijk bij ons in de buurt.

Toen we er aankwamen , zaten er op die plek vooral heel veel Kolganzen, waar ik ook keek, ik zag nergens de kleinere Rotgans.

Maar ik kreeg onverwachts hulp, want opeens vlogen alle ganzen op , boven mijn hoofd vloog de Vliegende Deur.
Zeearend – Haliaeetus albicilla
Hij of zij cirkelde een paar keer rond over de inmiddels lege weilanden , en zakte toen verder de IJssel af . Ik had overal rekening mee gehouden, zoals het niet kunnen terug vinden van de Rotgans (hij was die dag nog niet gemeld) maar ik had nooit verwacht dat ik die middag op die plek een volwassen Zeearend zou zien vliegen.

Maar het koste mij behoorlijk wat moeite om mij staande te houden in de wind . Op het laatst ben ik maar tegen onze auto gaan leunen, en toen lukte het uiteindelijk om toch nog een paar foto’s te maken.

Toen de Zeearend uit het zicht was verdwenen, kwamen er ook weer groepen ganzen naar beneden, waaronder een Rotgans. Het dier liep op behoorlijk afstand , dus het was vrij moeilijk om een beetje duidelijke foto te maken.
Rotgans – Branta bernicla


Na een poosje besloten we weer richting huis te gaan via de Doesburgsedijk, en vanaf de dijk vanuit de auto lukte het in ieder geval om toch nog een redelijke foto en een korte video te maken.

Ik ging voldaan naar huis, een Zeearend en een Rotgans zien, dat had ik even nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten