zondag 6 april 2014

De waarheid achter.....



Op 5 februari 1970 werd de 12-jarige Rinie Wielheesen dood en ontkleed aangetroffen in het bos van de Kloosterlaan in Gaanderen. Men arresteerde hiervoor de 22-jarige Jan S. uit Doetinchem, die bekende dat hij Rinie had vermoord. Later komt vast te staan dat hij op het tijdstip van de moord bij vrienden was. Volgens Jan heeft hij bekend onder druk van de politie. Niet lang na de vrijlating van S. arresteert de politie een 17-jarige bouwvakker. Maar ook die blijkt onschuldig te zijn. Een pater uit een naburige abdij is verdacht geweest; deze pater werd later overgeplaatst naar het buitenland wat de verdachtmakingen bij de mensen in de omgeving versterkte. De politie had geen basis voor verdere verdenking van de pater.

Bron.Wikipedia!

27 februari dit jaar werd er aandacht op tv Gelderland aan besteed de moord op Rinie Wielheese.

Ik was het al lang vergeten dat dit item uitgezonden zou worden, want het was net in de periode dat mijn moeder was overleden.

Vanmiddag zouden wij als kinderen bijeen komen bij mijn zus en zwager in Gendringen.

Er moesten nog een aantal dingen geregeld worden zoals een tekst voor het bedankkaartje.

Manlief en ik kwamen er als laatsten en gingen er als eerste weer weg, want gaande weg het uurtje dat we daar zaten leken de griepverschijnselen vooral bij manlief in alle hevigheid weer terug tekomen.

Op de terugweg zie je dan ineens op de wegwijsborden Gaanderen staan, en moet je weer aan dat item denken.

Ik heb haar nooit gekend Rinie, toch heeft de moord op haar een behoorlijk invloed op mijn jeugd gehad.

Opeens was de moord het onderwerp van het gesprek.

Bijna Iedereen op 2 benen, en man was verdacht.

Een heel gezin uit onze straat ging er helemaal aan onderdoor, omdat hun zoon ten onrechte (bleek achteraf) als verdachte werd gezien.

De vader was leraar op de technische school, en verongelukte dodelijk met zijn scooter of bromfiets.

Er werd beweerd dat hij overmand door schaamte en verdriet niet goed had opgelet in het verkeer, of misschien nog erger.

Je was bang en je werd bang gemaakt, want iedereen kon het zijn.

De geruchten deden volop de ronde,vooral het gerucht over de Pater in de Slangenburg, die volgens de geruchten de moordenaar was, en daarom later werd overgeplaatst naar het buitenland.

Ook ging heel lang het gerucht dat de vader van Rinie de moordenaar was.

Jaren later toen ik aan mijn Ziekenverzorgster opleiding was begonnen in Varsseveld reed ik regelmatig op de fiets van Doetinchem naar Varsseveld.

Onderweg kwam ik dan ook altijd langs het wegwijzerbordje van de bewuste Abdij in de Slangenburg.

En altijd weer, ging ik dan in de versnelling, dat stukje fietspad was ook nog eens behoorlijk donker, door het dichte bladerdak, en dat maakte het extra eng.

Ik werd bevriend met iemand die de zelfde opleiding deed.

Zij woonde in Gaanderen, en van haar hoorde ik dat zij 1 van de laatste was die Rinie nog in leven had gezien.

Zij was 1 van de vriendinnetjes die die bewuste avond samen met Rinie, van de gymnastiek naar huis fietste.

Rinie moest het laatste stuk de andere kant op en daardoor altijd alleen fietsen.

Ook die avond, gingen ze gezamenlijk naar de gymnastiek.

Rinie vroeg de broer van mijn vriendin/collega of hij de sieraden van haar zolang bij zich wilde houden, omdat ze die nog om had. Op welk moment hij dat vroeg, weet ik niet meer.

Na de moord was hij door dat feit dat hij in het bezit van die sieraden was, een verdachte.

De broer van mijn vriendin/collega is toen zo onmenselijk verhoord door de politie, dat hij jaren later daar nog een trauma aan over had gehouden.

Ondanks dat de anderen konden beamen dat het zo met de sieraden was gegaan, werd hij maar niet geloofd.

Op een gegeven moment kwam zijn verhaal toen ook in de krant te staan.

De naam van de krant was toen nog de Graafschapbode.

Heel veel jaren later, toen mijn moeder in een aanleunwoning kwam te wonen van een verzorgingshuis, bleek de overbuurman een oud politieagent te zijn die bij het moordonderzoek betrokken was.

Hij liet daar nauwelijks iets over los, wilde er eigenlijk niet over praten, en was er nog steeds kapot van.

Eigenlijk was er jaren later bijna niets over de moord te vinden, en hoorde je er ook nooit meer iets over.

En dan opeens is er Peter R de Vries en ex-hoofdcommissaris J. Blaauw

En nu dan ook tv Gelderland

Of de waarheid over deze moord ooit boven komt ????

Omroepgelderland dossier Rinie Wielheesen

https://www.gelderlander.nl/achterhoek/reconstructie-mysterieuze-moord-uit-1970-in-doetinchem~a4c52e83/

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?identifier=ddd%3A011235563%3Ampeg21%3Aa0002&coll=ddd

http://www.verhalenbankjes.nl/verhalenbankjes/PDFbestanden/Het%20Westen/Rinie%20Wielheesen.pdf

 

Sint Willibrordsabdij Slangenburg Doetinchem

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten