zondag 5 juli 2015

Wesp? of toch niet.

Ik ben een slechte blogger, dat blijkt maar weer eens, het is alweer een maand geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven. Soms hebben andere zaken nu eenmaal voorrang. Ik had een enorme achterstand voor wat betreft het invoeren van natuurwaarnemingen bij Waarneming.nl Nu de website een beetje op order is (op de fotoalbums van de verschillende soorten na) ben ik nu begonnen om mijn achterstand bij Waarneming.nl in te halen. Geluk bij een ongeluk, was er door het slechte weer niet zoveel om te fotograferen voor wat betreft de insecten, want die leveren voor mij in de zomertijd altijd de meeste waarnemingen op. Ik had dus alle tijd om de waarnemingen uit te zoeken en in te voeren. Die zoektocht om te achterhalen welk insect je op de foto hebt gezet, is soms best wel lastig, maar wel geweldig leuk om te doen. Als kind was ik daar altijd al mee bezig, je kon mij dan ook geen mooier verjaardags cadeau geven dan een boek liefst met afbeeldingen over vogels zoogdieren of insecten. Ook werden alle artikelen hierover uit tijdschriften gescheurd. Tegenwoordig is het internet natuurlijk ideaal, maar al met al gaat er toch wel veel tijd inzitten om een insect goed te determineren, zoals dat zo mooi heet.. Maar nu het warme weer daar is, komen ook de insecten weer te voorschijn, met als gevolg dat de oude waarnemingen weer blijven liggen. In een paar dagen tijd zijn er weer heel veel waarnemingen bijgekomen, en ook voor mij nieuwe soorten. Heel opvallend veel insecten die met hun tekening en kleuren een wesp proberen te imiteren. Het begon de afgelopen week met een zweefvlieg die een hele goeie imitatie weergeeft van een wesp en met een hele toepasselijke naam Grote Fopwesp.
Grote fopwesp – Chrysotoxum cautum



Eergisteren lande er voor mij neus een langpootmug die ook ontzettend zijn, in dit geval haar best deed op een wesp te lijken de Nephrotoma crocata
Nephrotoma crocata



Gistermiddag tijdens een hele korte uitlaatroute met onze hond (te warm) werd ik verrast met een prachtige Boktor op een lantaarnpaal. In eerste instantie denk je vanuit de verte gezien dat er een wesp zit, maar al snel heb je in de gaten dat het heel wat anders is, in dit geval dus een Wespen Boktor met de toepasselijke naam Kleine Wespenbok, tenminste dat dacht ik.

Omdat het warm was besloot ik om langs struiken te lopen, onder bomen door, zodat onze hond een beetje in de schaduw liep. Opeens ging er voor mij in de struiken weer een wespachtig insect zitten, maar ook dit bleek geen wesp te zijn, maar een prachtige dagvliegende nachtvlinder, een vlinder uit de Wespvlinderfamilie in dit geval een Bessenglasvlinder. Echt een prachtige vindersoort, en mijn eerste foto van een soort uit deze vlinderfamilie.

Bessenglasvlinder – Synanthedon tipuliformis

Gisteravond alle waarnemingen van gisteren ingevoerd, en tot mijn verbazing kwamen er aan het eind van de avond commentaren binnen, op de foto van de boktor. Het bleek helemaal niet om een Kleine Wespenbok te gaan, maar om de zeldzame Dwarsvlek-wespenboktor - Xylotrechus arvicola Tot nu toe sinds 2000 zijn er 20 zekere waarnemingen bekend, waarvan de meesten in Limburg, en NoordBrabant, en 1 in Nijmegen, en nu komt daar 1 bij die in een woonwijk op een lantaarnpaal in Eerbeek zat, en ook nog eens bij mij in de buurt Had ik het kunnen weten ????? Als ik goed had gekeken, dan had ik het kunnen weten. Het is een beetje..... zoek de verschillen

Kleine wespenboktor – Clytus arietis

Dwarsvlek wespenboktor – Xylotrechus-arvicola


Geen opmerkingen:

Een reactie posten