dinsdag 31 december 2013

De Sperweruil – Surnia ulula in Zwolle

Vandaag richting Zwolle gegaan, op zoek naar de Sperweruil – Surnia ulula .
Deze zeldzame vogel is daar alweer 6 weken daar aanwezig.
Normaal gesproken, ga ik nooit op meldingen van bijzondere vogels af.
Maar ja deze melding betrof natuurlijk een uil, en daar heb ik gewoon een zwak voor.
Steeds wel de meldingen op waarneming.nl in de gaten gehouden, en de prachtige foto’s bewonderd, maar voor de rest niet echt het idee gehad om richting Zwolle te gaan.
In mijn achterhoofd had ik wel het idee om half december een bezoek aan de uil met de verjaardag van mijn schoonzusje te combineren.
Maar de verjaardag werd dit jaar niet gevierd, dus we hoefden dat weekend niet op verjaardag visite naar Zwolle.
Maar goed vandaag toch richting Zwolle gegaan.
De TomTom deed zijn werk goed, auto parkeren, een drukke weg oversteken.
1 ding was duidelijk,de vogel moest in de buurt zijn, want er kwamen verschillende mannen met enorm grote lenzen van een sportveld aflopen.
1 maal aan de andere kant van de weg gekomen, zag ik in de verte de uil al zitten.
Dichterbij gekomen bleek het opvallend rustig te zijn.
Een handjevol liefhebbers stond leunend tegen een gebouwtje de vogel te bewonderen, af en toe een foto makend.
Een vrouw met een verschrikkelijk grote toeter van een lens, was wel druk bezig met foto’s aan het maken.
Ook ik maakte snel een paar foto’s en een filmpje.
En toen was het vooral kijken naar die prachtig mooie Sperweruil, die ik veel groter had verwacht.
De uil zat op zijn of haar dooie gemak rustig de omgeving te bekijken, in de hoop dat een muis of een ander prooidier te voorschijn zou komen.
Zelfs de harde knallen van vuurwerk, deden hem of haar niets.
3 X eerder is er een Sperweruil waargenomen in Nederland, dus dit was wel een heel bijzonder moment.
Het is afwachten natuurlijk hoe lang de vogel daar nog blijft.
Op een gegeven moment is het natuurlijk wel te hopen dat de vogel op zoek gaat naar een partner, ergens in het noorden van Scandinavië.
In ieder geval voor mij een mooie afsluiting van een jaar, waarin het fotograferen voor mijn gevoel toch op een laag pitje heeft gestaan.
Sperweruil – Surnia ulula



Geen opmerkingen:

Een reactie posten