donderdag 12 december 2013

Luisteren

Ik ben een gelukkig mens, want ik kan zien en horen..
Soms vraag ik mij wel eens af, stel dat……
Alleen al die gedachte !
Stel dat je niet kunt horen, geen muziek alleen maar stilte.
Het lijkt mij echt vreselijk.
Ik fotografeer heel veel van wat ik in de natuur tegenkom.
Daarbij zijn je ogen natuurlijk heel belangrijk.
Maar als ik niet zou kunnen horen, zou ik de helft niet hebben gezien.
Als ik wandel dan luister ik, naar de geluiden die bijvoorbeeld de vogels maken.
Soms kan ik een geluid niet thuis brengen, maar door het geluid te volgen kom ik wel vaak in de buurt van de plek, waar de eigenaar zich van het geluid bevind, en dan wordt het vaak wel duidelijk.
Van verschillende vogels, amfibieen en zoogdieren, herken ik de geluiden wel, maar toch wordt je soms aangenaam verrast, als je op het geluid van een kat afgaat dat uit een boom lijkt te komen.
Blijkt er in die boom geen kat te zitten, maar een( Vlaamse)Gaai, die een perfecte imitatie weer geeft..
Ook met het grootbrengen van de kinderen, was luisteren naar elkaar, en in gesprek gaan, maar vooral ook blijven, in ons gezin, een heel belangrijk ding.
Dat betekende niet automatisch je zin krijgen, maar onze kinderen kregen wel te horen waarom het 1 of ander niet ging of niet mocht.
Niet dat ze er op dat moment altijd mee eens waren.
En schreeuwen doe je zowiezo niet naar elkaar .Als je weer rustig bent, dan wil ik naar je luisteren.
Al jaren ben ik lid van de PvdA, en al jaren doe ik het secretariaat, voor de plaatselijke afdeling.
Ook politiek heeft heel veel met luisteren te maken, en ook vooral luisteren naar elkaars argumenten, hoe verschillend die ook kunnen zijn.
Als je luistert naar iemand, en over en weer je argumenten uitwisselt, waarom iets wel of niet mogelijk is, dan heb je al heel veel bereikt.
En ik weet dit is een ideaal beeld wat ik nu schets, maar je moet toch ergens naar streven.
Meestal blijf ik, wat de politiek betreft, op de achtergrond, en doe ik gewoon mijn dingetje.
Soms lukt dat echter niet, omdat ik dan het gevoel heb, of krijg, dat mensen niet gehoord worden.
Op zo’n moment laat ik van mij horen, of help ik andere mensen zodat zij hun verhaal kunnen laten horen, of vertel ik hun verhaal , als zij zelf niet in staat zijn omdat te doen.
Zo is het gisteren ook gegaan.
1 van mijn 3 dochters maakte mij attent op een bericht op facebook, wat 1 van haar facebookvrienden vanuit zijn hart had opgeschreven.
Dit alles naar aanleiding van een artikel in de Regiobode
Hij is 1 van de jongeren uit Eerbeek die zich al 3 jaar inzet om een Cruyff Court in Eerbeek te realiseren.
Aanvankelijk voor zichzelf en zijn  leeftijdsgenoten opkomend, maar de laatste jaren vooral voor de jongeren van de toekomst.
Hij uit daarin zijn teleurstelling in de Gemeente Brummen.
In overleg met hem besloten wij als PvdA Brummen-Eerbeek zijn verhaal op de facebook pagina en de website van de PvdA Brummen-Eerbeek te plaatsen.
Het bericht werd in dit geval onder mijn naam geplaatst op de webste (ik ben nml ook tweede webmaster).
Een paar uur later kwam er op de mail al een reactie binnen van een fractielid van de coalitie partij, en werd de PvdA Brummen-Eerbeek duidelijk gemaakt dat wij kiezersbedrog pleegden.
Hier was ik nogal verbaasd over. Wij hadden op de site alleen podium gegeven aan die mening en dat gevoel. want de mening van de PvdA stond er niet bij.
Luisteren naar elkaar, maar ook met elkaar in geprek blijven, maar ook de dingen goed lezen, voor je gaat reageren.
Zo belangrijk, blijkt uit het bovenstaande maar weer eens
Hopelijk gaat er door het college van B&W nu ook beter geluisterd en gepraat worden, met alle jongeren van de gemeente Brummen, en dat er zowel in Brummen als in Eerbeek goede oplossingen voor de jongeren komen.
Want hoe dan ook de jongeren hebben de toekomst, en ik hoop dat zij ons op onze oudedag ook serieus nemen en naar onze argumenten willen luisteren als wij bijvoorbeeld hun hulp nodig hebben.
Dus laten wij alsjeblieft met z’n allen een goed voorbeeld voor onze jongeren zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten