zondag 22 december 2013

Klapekstertelling 2013-2014 Brummen

Vanmorgen op pad gegaan voor de jaarlijkse Klapekstertelling.

Anders dan anders nu niet alleen, maar samen met Geert en Ulli de hond.

Voor de zekerheid gingen we eerst even kijken of het gebied Empese en Tondense Heide al weer toegankelijk was voor publiek, tegen beter weten in, maar je weet het natuurlijk nooit.

Tot begin december zouden de herstel werkzaamheden van het gebied door Natuurmonumenten duren, maar helaas!

Dus geen Klapekstertelling voor dat gebied dit jaar, maar daar was ik al een beetje vanuit gegaan.

Wel heel benieuwd hoe het gebied er nu uitziet.

De laatste keer dat ik er was geweest in juni 2013 gaf nou niet bepaald het gevoel van blijdschap. Lees verder…..Blog Empese en Tondense heide

Brummen Empese en Tondense Heide juni 2013

De tak waar toen op 12 november 2011, een Klapekster zijn of haar uitkijkpost had was toen helemaal omgeven door water

Brummen Empese en Tondense Heide December 2011

Maar voor de zekerheid had ik mij voor nog een gebied ingeschreven Brummen – De Kievit

Dat gebied ken ik als mijn broekzak. Maar op de plek waar ik al eerder een Klapekster had waargenomen viel helemaal niets te zien.

Wel waren we even daarvoor nog een groep Staartmeesjes tegen gekomen, met een aantal witkoppige dieren er tussen.

De Witkoppige is een variant van de gewone Staartmees.

Witkoppige Staartmees – var s Aegithalos caudatus

Maar het licht was te slecht om ze goed te kunnen bekijken. Voor het zelfde geld had er een echte Witkop tussen gezeten, en dat is een soort op zich, en zeldzaam.

Ook heel veel Vinken, een enkele Buizerd, Merels, maar nergens een Klapekster te bekennen.

Klapekster – Lanius excubitor


Misschien is er in het tweede tel weekend volgend jaar eind januari wel een Klapekster aanwezig.

Maar goed de telling van vandaag was hoe dan ook belangrijk, want een nul telling is ook een telling.

En wie weet heeft iemand anders dit weekend toch een Klapekster daar waar genomen, want ook dat kan maar zo gebeuren.

Ik hoop het.

Wel kwamen we op de terug weg nog een opgefokte kanariepiet tegen met zijn hond.

We waren net een losloop gebied voor honden gepasseerd, en langs Huis Den Bosch in Leuvenheim gelopen.

We liepen op dat moment net op een pad waar je wel mocht lopen met een hond, als de hond maar aangelijnd was.

Maar we werden ingehaald door een hardlopende man met een loslopende Akita achtige hond.

De man rende door, maar de hond begon uitgebreid Ulli te besnuffelen.

En Ulli klein en aangelijnd was op dat helemaal overgeleverd aan de grote loslopende hond, die waarschijnlijk geen slechte bedoelingen had, tenminste dat hoop je dan .

Maar Ulli had al een keer in zijn leven een nare ervaring met een grote hond gehad, en die voelde zich helemaal in de verdrukking komen

Geert riep op dat moment naar de man, of hij alsjeblieft de hond bij zich wilde roepen, en of hij het bordje niet had gezien.

Waarop de man terug kwam en nogal arrogant tegen Geert zei, wat heb je te schreeuwen man.

Kunt u geen borden lezen vroeg Geert de man.

Ik woon in de buurt antwoordde de man en er is nog nooit iets gebeurd.

Dus borden gelden niet voor u antwoordde Geert.

De man riep nog iets (niet voor herhaling vatbaar) en rende weer door, met de hond meters achter hem.

Op zo’n moment wou ik dat ik een BOA was.

Geen Klapekster vandaag, maar wel een verschrikkelijk arrogant mannetje.



 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten