zaterdag 15 januari 2022

VASCO

Op een gegeven moment lag er een brief bij ons op de deurmat van het RIVM VASCO onderzoeksteam . VASCO staat voor VAccinatieStudie COrona De vraag was of ik wilde meedoen aan een 5 jarig onderzoek, zodat ze nog beter kunnen onderzoeken hoe goed de verschillende coronavaccins op de lange termijn werken.

Ik heb er even over na gedacht, en besloten om mee te doen. Ik kreeg een link naar een website, en ik kon daar inloggen. Het wachten was vervolgens op een pakket met o.a. een toestemmingsformulier .

Maar al wat kwam , geen pakket. Wel kreeg ik een aantal keren een mail met de mededeling dat er een taak voor mij klaar stond met een vragenlijst op de website. De eerste vraag ging over het wel of niet hebben ontvangen van het pakket. Ik kon die vraag alleen met nee beantwoorden. En dan was mijn taak voor die week klaar. Op een gegeven moment kwam er wel een mail, met de melding dat door het grote aantal mensen dat zich had aangemeld , het iets langer zou duren dan gebruikelijk voordat ik het pakket zou ontvangen. Al met al heeft het ruim een maand geduurd, voor ik het pakket had. Eerlijk gezegd, vroeg ik mij af of ik er mee door moest gaan.

Maar goed , wie A zegt moet ook B zeggen, en tussentijds is er altijd de mogelijkheid om te stoppen. Voor het onderzoek moest ik ook een klein buisje bloed inleven . Manlief ( oud-verpleegkundige) deed de vingerprik bij mij, maar ondanks dat ik mijn hand een tijd lang in warm water had gehouden en goed naar beneden had laten hangen, duurde het bijna een kwartier voor we het buisje vol hadden.

We moesten gelijk aan de Sanquin Bloedbank in Velp denken, die mij 40 jaar geleden heel vriendelijk medegedeeld heeft, dat het misschien toch niet zo verstandig was dat ik bloeddonor zou worden. Na een uur in een balletje knijpen, was de zak voor het bloed nog niet voor de helft gevuld . Iedereen die na mij kwam was eerder klaar. Ze hebben mij uiteindelijk eerder afgekoppeld en mijn zak met bloed kon bij het afval.

Op 30 december heb ik het handeltje met een ingevuld toestemmingsformulier op de post gedaan, en kon ik eindelijk de vragenlijst beantwoorden.

De 1e week van januari kreeg ik de melding dat het  toestemmingsformulier in goede orde ontvangen, en vandaag kreeg ik online een nieuwe vragenlijst. Het kost een klein kwartiertje om de meerkeuze-vragen te beantwoorden,  al met al een kleine moeite.

VaccinatieStudie COrona

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten