maandag 10 januari 2022

De familie Bever

Een lang gekoesterde wens ging vandaag in vervulling, voor het eerst in mij leven heb ik vandaag Bevers in het wild gezien.

Genoeg sporen heb ik de loop van de jaren van bevers gevonden, zelfs burchten (een hol van stenen, grind, modder en takken)heb ik gezien, maar nog nooit zag ik een Bever in het wild.

Het was vandaag redelijk weer, hoog water, en ik wist dat er in de uiterwaarden van de IJssel in de buurt van Zwolle Bevers waren waargenomen , die zich vanwege het hoge water boven op een een een zogenaamde hoogwaterburcht bevonden.

Aangekomen op de plek was het nog redelijk rustig . De Bevers lagen zo te zien heerlijk te slapen, want je zag alleen maar ruggen dicht tegen elkaar aan. Ze waren lastig te zien door alle takken, en dat was voor een aantal mensen die ook kwamen kijken de aanleiding om snel weer verder te gaan. Heel af en toe was er wat beweging, misschien kwam dat door het brutale Roodborstje, dat heel af en toe op de rug van 1 van de bevers ging zitten.

Maar over het algemeen sliep de familie door alles heen, zelfs een overvliegend ronkend vliegtuigje bracht daar geen verandering in.

Manlief zou een dutje in de auto doen, dus ik had alle tijd. Ik stond halverwege de dijk, mooi op afstand van iedereen, want ik merkte wel dat het achter mij een komen en gaan van wandelaars en fietsers was . Ook een reporter van RTV Oost stond daar met een camera te wachten op de dingen die wel of niet komen gingen.

Gelukkig kwam er na een tijd wachten toch nog wat beweging in de familie , en het lukte zelfs om wat foto’s te maken en een video. Geen super foto’s en beelden, maar ik kon mij geluk niet op, want ik had voor de eerste keer in mij leven Bevers in het wild gezien, en niet 1, maar liefs 6 .

Europese Bever – Castor fiber


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten