dinsdag 8 september 2015

Stoomtreinen spotten, niet zonder gevaar !

Het afgelopen weekend leek de herfst al begonnen te zijn. De buien wisselden zich in rap tempo af, en een volgend moment scheen de zon weer even.
Wel jammer het was manlief zijn vrije weekend .
Maar voor anderen was het echt sneu, vooral voor de organisatoren van allerlei evenementen die het afgelopen weekend zouden plaats vinden. Dit weekend was er de Airborne wandeltocht in Oosterbeek, en dichterbij in de buurt, het stoomtreindagen evenement Terug naar Toen van de De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. (VSM) In verband met het 40 jarige jubileum van de VSM werd er dit jaar iets extra gedaan, zoals een echte stoomtreinenparade, waaraan ook enkele stoomtreinen van andere maatschappijen zouden deelnemen. Die zogenaamde gastlocs zouden ook het afgelopen weekend rijden tussen Appeldoorn en Dieren.
1 van die stoomtreinen had ik al zien rijden de afgelopen week, toen deze gastloc een zogenaamde proefrit aan het maken was
Een prachtig stoomtreintje om te zien, overwegend groen van kleur, met veel koperwerk, en met een hogere fluit, dan de Stoomtreinen die hier gewoonlijk langskomen. Deze stoomtrein de 7742 met de naam Bello werd uitgeleend door de de Stoomtram Hoorn – Medemblik (SHM) Maar er was nog een gastlocomotief , en dat was de 3292 de Bison uitgeleend door de stichting Stoomtrein Goes Borsele (SGB), ook een 3 assige stoomtrein net als Bello, maar dan overwegend rood van kleur.. Er was ook nog een gastlocomotief van de Stoom Stichting Nederland (SSN) de stoomloc 65 018.

Naast de stoomlocomotieven reden er ook nog een paar diesellocomotieven

Dit weekend was het in plaats van vogels spotten, treinen spotten.
Op verschillende plekken in en rond Eerbeek hebben we gestaan, maar ook op plekken in de buurt van Loenen Beekbergen en Apeldoorn. Op sommige plekken was het behoorlijk druk. Er waren opvallend veel Duitse treinspotters. Kleine en grote keukentrappen werden er langs het spoor opgesteld. Soms in de stroomde regen werden de filmcamera’s in gereedheid gebracht. Wij niet, wij bleven rustig in de auto wachten tot het ergste van de bui over was. Op Bello en de Bison na, zien, wij de verschillende stoomlocs regelmatig, omdat wij bijna aan het museumlijntje Dieren – Apeldoorn wonen.
Er was een soort van dienstregeling wanneer de stoomtreinen vertrokken en wanneer ze zouden aankomen. Er reden stoomtreinen met personenwagons, en met goederen wagons
Regelmatig maak ik een filmpje van die grote indrukwekkende locomotieven, of een foto. Onze kleinzoons vonden de filmpjes tot voor kort prachtig, maar heel langzaam lijkt de liefde voor de stoomtreinen wat af te nemen.
Gisteren lukte het om aan de rand van Eerbeek leuke opnames te maken van de Bison en Bello. vooral het stoom afblazen van de Bison was een bijzonder moment, wat een druk staat er dan op zo’n ketel. En we hadden helemaal geluk, omdat de zon toen even scheen, tussen de buien door.
De dag ervoor waren we op de zelfde plek geweest, om het wisselen van spoor van 1 van de stoomlocs van de VSM vast te leggen.


Op dat moment stond ik tegen een schrikhek aangeleund, dat zijn de hekken die met roodwitte planken aan weerszijden van een spoorwegovergang staan, zowel links als rechts. De stoomloc was langs mij heen gereden op het spoor het verst van mijn af. Toen de stoomloc had gewisseld van spoor kwam hij terug gereden over het spoor naast mij.


Ik had flink ingezoomd op de stoomloc. maar al kijkend door de zoeker van de camera kwam de voorkant van de stoomloc wel heel dicht op mij af,, dus ik probeerde een paar x uit te zoomen. Maar opeens ging dat niet meer en ik schrok van het beeld dat ik voor mij zag en de stem die ik van boven hoorde zeggen,…… gaat u aan de kant mevrouw… levensgevaarlijk!!!
Het bewuste schrikhek staat veel dichter naast het spoor dan de andere schrikhekken, en waarschijnlijk heb ik tijdens het filmen net iets teveel naar links geleund..
Ik hoop maar dat de machinist niet te hard is geschrokken, want toen ik het filmpje zelf weer terug zag, schrok ik toch wel, want de Stoomtrein kwam wel heel erg rakelings langs mij heen. Het getal 23 was bijna niet meer mijn geluksnummer, of juist wel.?.

In ieder geval is het spotten van vogels en insecten voor mij een stuk veiliger

Nog meer filmpjes zien van de stoomlocs klik hier

Nog meer foto’s zien van de stoomlocs klik hier

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten