zaterdag 14 juli 2012

Spreken is zilver, maar zwijgen is goud

Wie zwijgt stemt toe Stille wateren hebben diepe gronden, Stilte voor de storm Of; het is stil aan de overkant, deze uitdrukking is op dit moment het meest van toepassing. want op het moment van schrijven zitten Geert en ik zwijgend tegenover elkaar te werken aan tafel, ieders aan de eigen website. Geert mocht eerder naar huis dan ons verteld was na een ingreep aan de stembanden. Toch wel weer even een spannend moment,maar gelukkig verliep uiteindelijk de operatie voorspoedig. Gelukkig heeft Geert geen pijn. zichtbaar is de ingreep ook niet, alleen maar hoorbaar.of beter gezegd niet hoorbaar. Geen bedrust maar absolute stemrust heeft Geert voorgeschreven gekregen. Maar dat zwijgen valt niet mee . Waarschijnlijk omdat het niet pijnlijk is, ontsnappen de woorden soms heel per ongeluk. Prettige bijkomstigheid is wel dat we in ieder geval weten dat de stem het nog doet, en dat er zo te horen niet veel veranderd is . Het zal je maar gebeuren dat je als man ineens als een mannelijke sopraan door het leven moet, of met een bromstem komt te zitten, dat iedereen denkt wat een chagrijn is die man. Wat dat betreft is een stem best wel belangrijk voor een eerste indruk. Een stem die prettig aanhoord kan uitnodigen tot luisteren, ook al steld het verhaal niets voor, maar andersom kan ook het geval zijn. Voor mij zelf geld vaak, dat ik mij bij het horen van een stem een voorstelling probeer te maken van de persoon die bij die stem hoort Geert netjes opgevoed als hij is wil keurig netjes antwoorden. Gelukkig kan de stem van Max (app Iphone)het zonodig overnemen, Geert typt er dan ook wat af. Wat een uitvinding. Helaas is de stem van Max wel wat monotoon, maar kijkende naar Geert zijn gezichtsuitdrukking, komen we er een aardig eind verder mee. Het kost mij best wel veel moeite om niet te veel tegen Geert te praten, om hem vooral maar niet te verleiden om mij antwoord te geven. Ik ben iemand die niet zo goed tegen stilte kan, ik moet geluid om mij heen hebben, de radio is dan ook bijna altijd aan. Als er om onduidelijke reden stilte is in een ruimte vol met mensen is , dan kan ik het bijna niet laten om die stilte te doorbreken, begrijp mij niet verkeerd ik weet wanneer ik stil moet zijn(dat hoop ik tenminsten). Maar buiten in de natuur kan ik genieten van de stilte, zoals ze dat zo mooi noemen, maar in werkelijkheid is dat geen stilte, als je stil bent hoor je de geluiden van de vogels insecten en andere dieren, de wind die door de bomen waait. Dus wat mij betreft valt er genoeg te horen. Geert aanvaard zijn situatie zoals altijd weer heel rustig en nuchter, en ditmaal in alle stilte. Er zijn vele mooie woorden over stilte geschreven, maar bij mij speelt aleen maar het lied van Peter Gabriel door het hoofd met de woorden......Talk to me, wont you please talk to me.



12 SPREEKWOORDEN OVER STILTE Bron: NRC-Next Datum: 13-08-09 Vormgever: Karel Hageman 

Eén korte stilte bereikt vaak meer dan een stortvloed van woorden. Dichter: Mary Frances Tupper 

Min de stilte in uw wezen, Min de stilte die bezielt. Zij die alle stilte vrezen, Hebben nooit een hart gelezen, Hebben nooit geknield. Dichter: Guido Gezelle 

Wie de melodie van de stilte kent, kent ook de volheid van de leegte. Dichter: Paul van den Bergh Aan de afgunst kun je ontkomen, als je de kunst verstaat in stilte blij te zijn. Filosoof: Lucius Annaeus Seneca 

De ware stilte is niet zonder geluiden, maar zonder gedachten. Dichter: Paul van den Bergh Woorden mogen alleen dienen om de stilte te verbeteren. Auteur: Karel Joncheere 

Het stof der dode woorden klampt zich aan U vast. Was uw ziel met stilte. Dichter: Rabindranath Tagore 

Een schilder schildert zijn taferelen op canvas. Maar musici schilderen hun taferelen op stilte. Wij zorgen voor de muziek, jij zorgt voor de stilte. Dirigent: Leopold Stokowski 

Absolute stilte leidt tot verdriet. Het is het beeld van de dood. Filosoof: Jean-Jacques Rousseau 

Stilte is het verschil tussen niks zeggen, en alles al gezegd hebben. Tussen gewone stilte, en de stilte na de laatste regel van een gedicht over de stilte. Dichter: Herman de Coninck 

De stilte is een harmonie, waarin de geluiden zonder verloren te gaan elkaar volledig opheffen. Dichter: Jan Greshoff 

Stilte, jij bent het mooiste wat ik ooit heb gehoord. Auteur: Boris Pasternak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten