vrijdag 23 februari 2024

Op de eerste rang !

Wel raar , we hebben toch een beetje vleugeltjes gekregen na het gesprek met de oncoloog gisteren, we kunnen hoe dan ook weer even verder.

Heb je zin om een ritje te maken , was mijn vraag aan manlief, oh jawel hoor was zijn antwoord, wil je soms richting de Oehoe in Zwolle.

Maar nee, de Oehoe van Zwolle had ik niet in mijn hoofd zitten. De Oehoe was op 21 februari daar voor het eerst gezien, en gisteren waren er al veel mensen daar gaan kijken. Ik had echt geen zin om met heel veel fotografen daar rond te lopen , eerlijk gezegd had ik de puf er ook niet voor, bovendien kon ik mij niet voorstellen dat de Oehoe daar na een dag nog steeds zou zitten.

Nee niet naar de Oehoe, ik had in mijn kop zitten om een ritje Dalfsen te maken, daar bevond zich al een aantal weken een Hop.

De Hop (Upupa epops) is een prachtige vogel met roodbruin verenkleed, en een lange dunne snavel. De vleugels en de staart zijn zwart en wit getekend , maar het meest opvallende is de bruinrode kuif die aan het uiteinde ook wit met zwart is, en die de vogel kan worden opzetten  De Hop is een insecteneter die vooral rupsen en de larven van kevers en langpootmuggen eet. Vroeger kwam de Hop gewoon voor in Nederland, maar tegenwoordig zie je ze in Nederland alleen nog maar als zeldzame doortrekker (het gerucht gaat dat er vorige jaar wel een broedgeval was in Nederland).

Zo gezegd zo gedaan, snel een paar krentenbollen en wat te drinken voor onderweg bijeen gegraaid , en weg waren we .

Een stukje snelweg, en verder lekker binnendoor, genietend van het landschap . Aangekomen op de plaats, stonden er tot onze grote verbazing toch al een een handje vol fotografen, ondanks dat er nog geen melding was geweest op Waarneming.nl. Het was er tamelijk onrustig omdat er langs de weg graaf en snoeiwerkzaamheden bezig waren . Vanuit de auto, voorzien van een broodje hadden we goed zicht op de omgeving . Naast ons was een groepje Putters aan het badderen in een plas water, en een Roodborstje bevond zich wat verderop. Geen idee of het handje vol fotografen (iets verderop van ons) de Hop al in beeld hadden gehad, maar 1 voor 1 vertrokken ze op een gegeven moment , en zo kon het gebeuren dat we daar na verloop van tijd alleen stonden.

Opeens zag ik een vogel vanuit een fruitboom naast een woning naar beneden vliegen. Manlief besloot de auto te keren, en heel voorzichtig in zijn achteruit parkeerde hij onze auto voor een hek . Hierdoor had ik vanuit de auto redelijk vrij uitzicht op een soort van kleine boomgaard . Om het hoekje van een haag, zag ik wat bewegen, en ja hoor, even later bevond de Hop zich bijna voor mijn neus .

En zo zaten manlief en ik ruim een half uur lang op de eerste rang te genieten van de Hop, die onverstoorbaar heel veel larven naar binnen werkte . Het verenkleed van de Hop zag er wat gehavend uit, niet echt moeders mooiste, bovendien begon het ook nog eens heel zacht te regenen, en behoorlijk te waaien, en dat maakte dat het verenkleed er nog minder uit begon te zien. Maar dat maakte voor ons niet uit, het was voor ons genieten, en helemaal toen de graafwerkzaamheden ivm een pauze ook stil werden gelegd.

Na verloop van tijd kwam nog een man voorbij in een auto, die vroeg of we de Hop zagen, en die even zijn auto uitkwam, en snel een foto maakte, en weer wegreed, en daarna 2 mannen, die net als ons wel genoten van de Hop die zich zo prachtig dichtbij ons bevond .

Nog een tijdje zijn we daar gebleven , en daarna zijn we op ons gemak weer richting huis gegaan . Al met al een heerlijk dag .

 

Hop – Upupa epops

Hop – Upupa epops

Hop – Upupa epops

Hop – Upupa epops

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten