donderdag 29 februari 2024

De uil zat in de………

Een Oehoe, de grootste uilensoort in Nederland bevind zich al een tijdje in de buurt van Zwolle. Maar tot aan vandaag liet ik dat mooi aan mij voorbij gaan . Te veel mensen daar, te druk wat mij betreft.
Maar vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken, voorzien van een paraplu, en regenjas ging het met de auto richting Zwolle.

Het weer was er niet naar voor mooie plaatjes, het was bewolkt en regenachtig, dus ik gokte erop dat er niet veel mensen daar aanwezig zouden zijn.

Er stonden een aantal Mammoetbomen (Sequoiadendron giganteum) bij elkaar midden in het park/bos, wat een geweldige bomen zijn dat toch, van wel 37 meter hoog, en een omtrek van ruim 5 meter . Ik had nog nooit op 1 plaats er zoveel bij elkaar gezien.

Gelukkig zat de Oehoe daar niet in .

Naar even gezocht te hebben vond ik de Oehoe wel, of beter gezegd er stonden een paar mensen in de buurt van een hoge boom naar boven te kijken. Heel hoog in die boom (gelukkig geen Mammoetboom) wat verscholen achter takken ontdekte ik de Oehoe ook .

Het was gelukkig op dat moment droog, maar de Oehoe vond het nodig om de tijd zo veel mogelijk slapend door te brengen. Zo nu en dan ging er 1 oog open, maar dat was het dan ook .

In de buurt van de boom was wel van alles te zien en te horen, vooral Staartmeesjes lieten zich regelmatig even horen. Een klein formaat Bruine kikker begaf zich op de stam van een boom, omringd door heel veel Wilde narcissen, en Bosanemonen.

Het begon na een tijdje weer zachtjes te regenen, en daardoor leek er in de boom wat leven in de brouwerij te komen, want de Oehoe begon het verenpak uit te schudden en te poetsen .

Een onvoorzichtige Eekhoorn die in de buurt van de de Oehoe kwam, trok even zijn/ haar aandacht, maar die had geluk dat de Oehoe op dat moment het te druk had met zijn verenpak in orde te brengen.

Daarna was het weer rust in de boom , en ik besloot (inmiddels had ik het behoorlijk koud gekregen) weer richting de parkeerplaats te gaan. Zo werd een regenachtige dag toch nog een onvergetelijke dag .

Oehoe – Bubo bubo

Bosanemoon – Anemone nemorosa

Bruine Kikker – Rana temporaria

Mammoetboom – Sequoiadendron giganteum

Mammoetboom – Sequoiadendron giganteum


Staartmees – Aegithalos caudatus

Wilde narcis – Narcissus pseudonarcissus

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten