maandag 20 oktober 2014

Het jaar van de Eekhoorn

2014 is uitgeroepen door de Zoogdiervereniging tot “Het jaar van de Eekhoorn”
En zoals ieder jaar hoop ik dat ik er nu eindelijk eens 1 op de foto kan zetten.
Ik zie ze namelijk niet of nauwelijks meer.
Een aantal jaren terug, zag ik ze nog in enkele  boomrijke lanen van onze wijk in Eerbeek, maar de laatste jaren niet meer. Ook bewoners aan die bewuste lanen missen de Eekhoorns.
Maar op andere plekken in of net buiten Eerbeek worden ze wel waaargenomen, onder andere door mijn dochters.
Het begon er zelfs een beetje op te lijken, dat iedereen overal en nergens Eekhoorns zag, maar zelf zag ik ze maar niet.
Maar goed het voorgaande is niet helemaal waar, want ook ik zie ze wel tijdens de boswandelingen, maar altijd zijn ze mij te snel af om een foto te nemen.
Best wel balen, dan woon je in een bosrijke omgeving, en dan heb je nog geen enkele foto van een Eekhoorn.
Iedereeen om mij heen begon er zelfs om te grappen, regelmatig kreeg ik te horen dat er weer een Eekhoorn was waargenomen door 1 van mijn familieleden.
Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk voor mij ook zover.
Die vrijdag moest ik voor  bloeddrukcontrole richting de huisartsenpraktijk in Eerbeek.
Deze huisartsenpraktijk staat aan de rand van Eerbeek in een bosrijke omgeving, en ik besloot dan ook om een rugzak mee te nemen met de camera daarin. Ik dacht bij mij zelf je weet het maar nooit.
En dan toch nog onverwachts (eigenlijk was ik er helemaal niet meer op bedacht), komt  vlakbij de huisartsenpraktijk een Eekhoorn mij tegemoet, al lopend over een hek van een industrieterrein.
Ik moest natuurlijk de camera uit de rugtas halen, en ondertussen verdween de Eekhoorn een boom in. Weer had ik het nakijken, maar af en toe zag ik hem of haar heel even door de takken heen verschijnen. Het was of het diertje wilde zeggen “kiekeboe, hier ben ik “.
Op het laatst kwam de Eekhoorn weer naar beneden, en via het hek verween hij of zij naar een boom aan de overkant van de weg.
Toch heb ik nog een paar foto’s kunnen maken, niet dat het nu echt mooie plaatjes zijn geworden, maar dat maakt niet zoveel uit. Eindelijk heb ik er 1 op de foto kunnen zetten, en die mooie foto komt er heus wel een keer.
Belangrijke is dat deze Eekhoorn een super gezonde indruk maakte, want die berichten, over de raadselachtige sterfte onder Eekhoorns in met name Twente,( zie Natuurbericht.nl) stemmen bepaald niet echt tot vrolijkheid in “Het jaar van de Eekhoorn








Geen opmerkingen:

Een reactie posten