maandag 17 februari 2014

Oorproppen ?

Oorproppen belemmeren mij het horen aan 1 kant.
Tenminste, ik ga er maar van uit dat het oorproppen zijn .
Al vaker heb in het verleden oorproppen gehad, dit komt omdat de gehoorgangen te smal zijn bij mij.
Dit is ooit in het verleden vastgesteld.
Vorige week toen ik ‘s morgens wakker werd, leek het of er in de  buurt een wasmachine aan het centrifugeren was.
Maar het geluid bleek in mijn oor te zitten.
En wat ik zou moeten horen, hoorde ik niet.
Ontzettend irritant, vooral als je je in een ruimte bevind waar het stil is.
Een paar jaar geleden had ik die bromtoon ook in mijn oor, maar toe kon ik wel gewoon horen.
Een paar maanden lang heb ik toen, met de radio op de achtergrond aan geslapen.
Dit vooral om dat geluid in het oor te overstemmen.
Toen waren oorproppen niet de oorzaak, maar waarschijnlijk Hooikoorrts volgens de huisarts.
En inderdaad na het voorschrijven van een bepaalde neusspray verdween dat bromgeluid ook na een aantal weken.
Maar nu is het terug, en ben ik (hopelijk tijdelijk), zo goed als doof aan 1 kant.
En wat is dat lastig, als je aan 1 kant niet hoort.
Ik hoorde bijvoorbeeld een auto niet aankomen, en dat ging maar net goed, omdat manlief mij nog op tijd bij de jas kon grijpen.
Ook het gedeelde wandel- en fietspad bij ons in de wijk leverde opeens gevaarlijke situaties op.
En dan een verjaardagsfeestje.
Wat een geroezemoes is er dan opeens om je heen, geen enkel gesprek valt goed te volgen.
Gewoonweg heel vermoeiend.
Dus nachts maar weer op de bank slapen, met de tv op de achtergrond aan, of in bed met de radio aan.
Ik ben waarschijnlijk na vanmiddag, als mijn oor is uitgespoten, er weer vanaf.
Eigenlijk heb ik dan ook niets te klagen.
Ook omdat, zoals vaak ook nu weer het gezegde opgaat van “gedeelde smart is halve smart”.
Ik zelf ben op dit moment doof aan mijn linker oor, en manlief aan het rechteroor.
Tussen ons in is er op dit moment dan ook stilte.
Maar toch is er een heel groot verschil.
Manlief is zijn hele leven al doof aan 1 kant.
Dit omdat de gehoorzenuw in de hersenen dood is.
De meeste mensen hebben het helemaal niet in de gaten, dat manlief doof aan 1 kant is, en zelf kan hij er gelukkig ook prima mee omgaan.
Wel moet hij altijd rekening houden waar hij gaat zitten, in een ruimte met andere mensen.
Ook in de raadzaal van het gemeentehuis heeft hij in verband daarmee, een plek toebedeeld gekregen, waardoor hij het minst belemmerd wordt door zijn gehoorproblemen.
Mooi dat dat allemaal kan, en in zijn geval ook mogelijk is.
Maar ja soms reageren mensen ook met onbegrip, omdat ze niet snappen dat manlief meestal als 1 van de eerste een informele bijeenkomst (vooral in een kleine ruimte waar iedereen door elkaar heen praat) weer verlaat.
En manlief dan maar steeds weer geduldig uitleggen.
Dat is het nadeel van een niet zichtbare handicap.
Mensen hebben het niet in de gaten, en je kunt het ze ook niet altijd kwalijk nemen.
Maar persoonlijk kan ik er wel verdrietig van worden, dat sommige mensen die van die handicap afweten dit van manlief toch wel een minpuntje vinden.
Maar mogelijk hebben die mensen zelf gehoor problemen, of ze willen het niet horen, want dat is natuurlijke ook een mogelijkheid.
Iedereen heeft het er maar steeds over, dat arbeidsgehandicapten gewoon moeten kunnen meedraaien in een reguliere baan.
Maar ik ben bang dat er dan nog wel heel veel moet veranderen.
En helemaal natuurlijk nu er zoveel reguliere banen verdwijnen.
Bijna dagelijks komen er mensen op straat te staan.
Dit voorjaar neemt de Tweede Kamer een besluit over het wetsvoorstel Participatiewet. Ik en vele anderen met mij, maken ons grote zorgen over deze wet.
Daarom steun ik ook de mensen van de Sociale Werkvoorzieningen, en heb ik de petitie getekend. Jullie ook ?
http://ikdoemeedoordesw.nl/jij-kan-ook-meedoen

Grappig filmpje over oren uitspuiten

http://youtu.be/WSD-yZl_bl8 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten