zaterdag 15 februari 2014

Els Borst

Van de week opeens het bericht dat oud minister Els Borst van D66 is overleden.
Haar levenloze lichaam was in de garage van haar huis gevonden.
Gaandeweg de week werd duidelijk dat ze waarschijnlijk door een misdrijf om het leven is gebracht.
Triest om op die manier aan je eind te komen.
81 jaar is ze geworden, en vlak voor haar dood was ze nog aanwezig op het partijcongres van D66.
Ik vond haar een aardige vrouw.
In de jaren 70 deed ik de opleiding  inrichtingsassistente( I.N.A.S ).
De opleiding bestaat al lang niet meer,en dat is maar goed ook.
De opleiding duurde 2 jaar waarvan 1 jaar theorie, een half jaar stage in een ziekenhuis,3 maanden in een verzorgingshuis (toen werd het nog een bejaardentehuis genoemd), en 3 maanden in een gezin.
Ik kan een heleboel over die stages vertellen, maar om een lang verhaal kort te maken, je werd als leerling meestal uitgebuit.
Op een gegeven moment is er zelfs een Zwartboek over de I.N.A.S overhandigd aan de toenmalige minister Van Kemenade van onderwijs en wetenschappen.
Mijn eerste stage adres was het Academisch Ziekenhuis in Utrecht (A.Z.U.).
Stage A.Z.U. Uitzicht vanuit de kamer van het Zusterhuis






Stage A.Z.U. Links achteringang van het Zusterhuis



Stage A.Z.U. Lopende band


Ik liep daar op verschillende plekken stage.
Zoals de dieetkeuken, het cafetaria (eetzaal) en de naaikamer.
Ook moest je 3 x per dag achter de lopende band staan in de centrale keuken(later werd dat 2 x).
Je begon dan ‘s morgen om 6.30 te draaien, op een theebeschuit met een kopje thee.
Je was intern, en de eetzaal ging pas later open dus van een goed ontbijt was geen sprake.
Tussen de middag werd er weer een lopende band gedraaid, met de warme maaltijd, en om 16.00u weer 1 met een broodmaaltijd tot ongeveer 17.30u
En dat voor 50 gulden in de maand.
In Utrecht was dat 100 gulden, maar daar moest je etensbonnen van kopen.
Op een gegeven moment liep ik ook stage op verschillende afdelingskeukens.
In mijn geval kreeg ik op een gegeven moment een afdelings keukens toebedeeld waar  je de Directeur, professoren, doctoren  en anderen met hoge functies, moest voorzien van koffie en thee.
Dan stond je daar met je groene uniform en daar overheen een wit schort, en een dienblad in de handen.
Keurig netjes op de deur kloppend wachtend op antwoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten