donderdag 23 mei 2013

Steengroeve Winterswijk Prachtplek 2013

omt er ineens onverwacht een telefoontje van de woordvoerster van Staatbosbeheer.

Lukt het om morgen richting Den Haag te komen is de vraag.

En zo kon het gebeuren dat Geert en ik gisteren in de hal zaten te wachten van het ministerie van Economische Zaken , waar op dat moment een spanning heerste onder de beveiligings mensen.

Even later werd duidelijk waarom, toen koning Willem Alexander met zijn gevolg ons passeerde.

Een foto durfde ik niet te maken, bang dat de beveiliging mij de camera af zou nemen.

Even later passeerde ons de man die mij regelmatig een hoge bloeddruk bezorgde, en nog merkte ik dat dhr. Henk Bleker voormalig staatssecretaris van EZ bij mij het effect had als een rode lap op een stier.

Dhr.Bleker heeft in zijn tijd dat hij staatssecretaris was voor mij gevoel in no-time grote delen van zorgvuldig beheerde natuurgebieden in Nederland verkwanseld.

Maar goed, lang kon ik mij er niet druk om maken , want even later voegde Luc Enting zich bij ons,” de natuurfilmer” van Nederland, en verantwoordelijk voor de plaatsing van camera’s bij Beleef de Lente en Volg de Vos, en jurylid van de verkiezing van de Prachtplek van Nederland.

En dan is het of je iemand al jaren kent, genoeg gespreksstof, en de tijd vloog voorbij.

Even later kwam er een bode naar ons toe, en bleken er ook toegangspassen klaar te liggen voor Geert en Luc.

Heel langzaam begon het tot mij door te dringen, dat mijn genomineerde Prachtplek de Steengroeve in Winterswijk wel eens de winnaar zou kunnen zijn.

De bode bracht ons richting de trap van de eerste verdieping, en daar aangekomen werd duidelijk waarom de koning in huis was geweest.

Het ministerie van EZ was na renovatie opnieuw geopend

De ene na de andere ex minister of staatssecretaris passeerde ons.

Na een poosje gewacht te hebben arriveerde de woordvoerster van Staatsbosbeheer Joke Bijl, samen met de directeur van Staatsbosbeheer Sylvo Thijsen, en Frank Herfst van Hart van NL met een cameraman.

Nu werd het mij echt duidelijk, mijn nominatie de Steengroeve Winterswijk bleek de winnaar van de verkiezing Prachtplek van 2013 te zijn geworden.

Daarna ging het allemaal heel snel, voor ik er goed en wel erg in had, zaten Geert en ik samen met de rest van het gezelschap aan 1 tafel, in de werkkamer van Staatssecretaris Sharon Dijksma , die heel erg krap in haar tijd zat , maar toch alle tijd nam voor de prijsuitreiking en ook aandachtig luisterde naar mijn zorgen over de toekomst van al die Prachtplekken, in verband met de slechte economische omstandigheden, met daaruit voortvloeiend de bezuinigingen.

Foto 1 – Uitreiking Prijs Prachtplek 2013 door staatssecretaris Sharon Dijksma © Frank Herfst

Tweet Joke Bijl Staatsbosbeheer https://twitter.com/jokebijl/status/337165097686409216

Presentatrice Gallyon van Vessem en jurylid van de Prachtplek van 2013 had zich verlaat, en kwam enthousiast binnen toen het officiƫle gedeelte al was afgelopen.

Daarna werden er nog foto’s gemaakt, en namen de mensen van Staatsbosbeheer weer afscheid van ons, ondertussen nog mededelend dat ik ook nog een midweek in een huis van Staatsbosbeheer gewonnen had.

Met Luc , Gallyon, Frank en de cameraman van SBS6 gingen Geert en ik vervolgens het Haagse park in om de laatste opnamen te maken , voor het nieuwsitem dat om 19.00u die avond al zou worden uitgezonden.

Na afscheid genomen te hebben gingen Geert en ik moe, maar volop nagenietend richting huis.

Onderweg kwamen de sms’jes met felicitaties al binnen, en hoe het kan weet je dan niet, maar thuis gekomen waren er al heel veel lieve reacties op Facebook, via de mail, en dan ook nog de diverse telefoontjes.

Fantastisch gewoon .

1 van de eerste telefoontjes die ik zelf pleegde was naar Tjibbe Hunink de boswachter van Staatsbosbeheer, en onder andere verantwoordelijk voor de steengroeve.

Tjibbe had het inmiddels ook al vernomen , en was ook helemaal blij.

Precies een jaar geleden, op deze datum exact, had hij de vorige Oehoe man dood in de steengroeve gevonden.

Dan was dit toch wel vele malen beter nieuws.

Een energieverslindende dag, maar een dag om nooit te vergeten.

Berichtgeving in de media;

Steengroeve winnaar van prachtplek 2013

Hart van Nederland

Hart van Nederland

100% Winterswijk

De Gelderlander

Tubantia

Reformatorisch dagblad

NRITmedia/kennisbank

Geen opmerkingen:

Een reactie posten