zaterdag 29 september 2012

Hagedis met Slangenuiterlijk.

Vandaag weer eens heerlijk met Geert over de heide lopen struinen. best wel veel gezien , terwijl het in de lucht toch behoorlijk druk was met zweefvliegers. maar op de 1 of andere manier schrikt het wild daar niet echt van ,terwijl het gesuis van die dingen toch af en toe goed hoorbaar is. Overal staan nu borden dat bepaalde paden verboden zijn te bewandelen vanaf een bepaalde tijd gedurende de Bronsttijd van de Edelherten. We hebben wel vrouwelijke Edelherten gezien, maar helaas geen mannen. en jammer genoeg ook niet gehoord Aan het einde van de wandeling troffen we voor het eerst in dat gebied (Deelerwoud) een Hazelworm aan, midden op het fietspad. Terwijl ik aan het filmen was moest Geert mij telkens waarschuwen voor passerende fietsers. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik die Hazelworm met gevaar voor eigen leven beschermd heb. Wat een roekeloos rijgedrag . Op een gegeven moment besloot ik dan ook om de Hazelworm op te pakken, en iets verder, op een veilig plekje weer neer te zetten.. Echt een prachtig beestje dat lijkt op een slang, maar in werkelijkheid een pootloze Hagedis is . Het verschil tussen de dieren is dat Hazelwormen oogleden hebben, en slangen niet, bovendien zijn ze niet zo soepel van beweging als een slang en hebben ze een stomp uiteinde van hun staart. Door het oppakken komt er wat meer leven in het beestje, waarschijnlijk door mijn warme handen, want op het moment van los laten is de Hazelworm ineens een stuk actiever, maar gelukkig krijg ik nog ruimschoots de tijd om een filmpje en foto’s te maken. Hazelworm – Anguis fragilis


Geen opmerkingen:

Een reactie posten