maandag 15 oktober 2012

De oude boom

De oude boom Vandaag maar weer eens even een rondje met de Ulli de hond langs de oude boom gemaakt. Zolang ik in Eerbeek woon , en zeker tientallen jaren daarvoor staat deze boom er al. Het betreft een prachtige kastanje boom, die al het nodige heeft meegemaakt. Stormen , droogte, en zelfs voor een paar jaar terug een overstroming. Deze boom heeft zelfs de tweede wereld oorlog overleefd. Het is wat dat betreft maar goed dat bomen niet kunnen praten. Of misschien is het jammer dat ze niet kunnen praten, want wat zou deze boom dan veel kunnen vertellen. Deze boom heeft heel wat kinderen zien opgroeien tot volwassenen. Onder deze boom kon je heerlijk spelen, en je kon je er zelfs als je niet al te groot was in verstoppen. Onder het dichte bladerdek kon je een tijdlang schuilen als het regende , maar ook bood de boom je schaduw bij felle zon. Soms werd er zelfs afgesproken onder de boom. In de herfst altijd volop kastanjes jammer genoeg niet eetbaar , maar wel leuk voor de herfststukjes’, en natuurlijk ook om figuurtjes van te maken. De oude boom jaar in en uit bescherming biedend aan allerlei vogels, je kunt je haast niet voorstellen dat dat niet voor altijd is. Die oude boom is er gewoon, en bijna iedereen in Eerbeek, of die regelmatig in Eerbeek komt, kent die boom dan ook . Veel mensen die ik ken hebben bij die boom bijzondere herinneringen. De oude boom hoe lang zal ze er nog staan, vraag ik mij af . Zo op het eerste gezicht lijkt de boom nog prima in order, maar schijn bedriegt Van binnen is de boom bijna hol, de eerste de beste najaarsstorm kan zo maar het einde betekenen voor de boom. Ik weet dat aan al het leven vroeg of laat een eind komt, maar ik kan het mij nog niet voorstellen dat deze boom er op een gegeven moment niet meer staat. Ik had nog zo graag mijn kleinkinderen deze boom willen laten zien, maar ik ben bang dat hun dat niet meer is gegund. Als ze later wat groter zijn , zal ik hun zeker vertellen over die prachtige boom die altijd in mijn herinnering zal blijven. Maar voorlopig hoop ik misschien tegen beter weten in , dat de boom nog een tijdje mee gaat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten