dinsdag 30 januari 2024

Het Sallandse Korhoen

 

Vandaag zijn we speciaal op pad gegaan voor het Korhoen, of eigenlijk moet ik zeggen dat ik alleen op pad zou gaan, want manlief kan helaas het wandelen nog niet aan.

Het Korhoen komt alleen nog op de Sallandse Heuvelrug voor . Vroeger kwam hij als broedvogel ook voor in de provincies Drenthe, Friesland, Brabant en Gelderland. Begin jaren 80 verdween het Korhoen geleidelijk aan in die provincies.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Korhoen gezien, en het is maar de vraag of ik er vandaag 1 ga zien, maar ja voor mijn gevoel is het nu of nooit.

Want het is maar de vraag of de Korhoenders het op de Sallandse Heuvelrug vol gaan houden, want het schijnt nog steeds niet echt goed te gaan  ondanks de uitbreiding met Zweedse Korhoenders.

Hoe dan ook manlief heeft mij op een parkeerplaats (alleen voor mensen met een vergunning) uitgezet, en zelf is hij toen op een parkeerplaats een eind verderop gaan staan, want de was .

Na een tijd gelopen te hebben, kwam ik op een plek terecht waar nog een paar mensen stonden, net als ik hoopten zij ook om een glimp van een Korhoen op te vangen.  We hadden een prachtig uitzicht over een mooi dal, met naaldbomen en stukken heide, niet toegankelijk voor mensen. Het pad waar wij stonden zou per 1 februari ook worden afgesloten .

Ik besefte mij dat ik wel enorm veel geluk had gehad, dat wij juist vandaag hadden besloten om richting de Sallandse Heuvelrug te gaan.

Het was een kwestie van veel geduld en geluk hebben. En geluk hadden we, want opeens zagen we een vogel in de verte vliegen, en die leek te landen in een Denneboom. Maar het duurde even voor de vogel zichtbaar werd voor ons . Het bleek een Korhoenderhaan te zijn die op zijn gemak begon te eten van de dennennaalden (het Korhoen is in staat om dennennaalden te kunnen verteren).

Na een tijd daar te hebben gestaan , kwamen er nog een paar mensen bij. We hadden natuurlijk stille hoop dat het Korhoen nog wat dichterbij zou komen, maar dat zat er niet in. De vogel ging nog wel in een andere boom zitten, maar dat was niet echt dichterbij.

Ik was eerlijk gezegd al lang blij dat ik voor het eerst in mijn leven een Korhoen had gezien.

 

Korhoen – Lyrurus tetrix

Korhoen – Lyrurus tetrix

Sallandse Heuvelrug

Sallandse Heuvelrug

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten