zondag 20 december 2015

Klapekstertelling 2015 – 2016

Zoals bijna ieder jaar, ging ik gisteren ook weer op zoek naar de Klapekster in mijn geclaimde gebied Brummen – Empesche en Tondensche Heide.

Klapekster telling Gebieden

Dit gebied is vlakbij, en inmiddels in de loop der jaren behoorlijk veranderd.

Twee dagen ervoor was er nog een Klapekster waargenomen door Rogier L. dus ik had goede hoop er 1 te zien.

Ik was nog maar nauwelijks aan het rondstruinen op de Empese en Tondense Heide toen ik er al 1 zag, daar had ik nog even niet op gerekend. Het miezerde behoorlijk, dus ik pakte snel een opvouwbaar parapluutje uit mijn rugtas, om mijn lens van de fotocamera te beschermen tegen de regen. Op dat moment klonken er 2 knallen, die op geweerschoten leken een eind verderop, dat had tot gevolg dat er allemaal ganzen opvlogen, en dat was waarschijnlijk de oorzaak dat de Klapekster het ook voor gezien hield, net als een Haas die zich haastig uit de voeten maakte. De Kramsvogels vlogen een eindje verderop in een boom.

Klapekster – Lanius excubitor

Ondertussen ging het steeds harder miezeren, en kreeg ik het gevoel dat mijn rechter voet heel langzaam aan het nat worden was. ondanks mijn gevoerde Welkoop Winterlaarzen. Het gebied was enorm nat, ook de wandelpaden waren soppig door al het water. Maar na 1.5 uur hield het op met regenen, en ving ik heel af en toe iets op van de zon. Vanaf dat moment lieten de vogels zich ook weer wat zien, maar de plassen waren leeg, geen vogel te bekennen. De ganzen hoorde ik nog wel heel in de verte. Ook de Klapekster was nergens meer te bekennen. Ondertussen klonken er nog steeds regelmatig knallen die op geweerschoten leken, maar nu vanaf een ander perceel.  Het laatste half uur was de Empese en Tondense Heide in mooi licht gehuld , wat tot gevolg had dat er mooie spiegelbeelden in het water ontstonden. Ook een Torenvalk maakte hiervan gebruik om een prooi te vangen.

Ik heb al vaak in het gebied rond gelopen, maar nog nooit meegemaakt, dat er geen watervogel op het water zat, en er is nu meer water dan ooit.

Het begon al weer snel te schemeren, en na 2.5 uur daar rond gestruind te hebben met een voet die heel doof aanvoelde, was ik blij dat manlief mij weer op kwam halen.

In februari is er weer een Klapekstertelling, hopelijk zit de Klapekster er dan nog.

De foto van de Klapekster is van een eerdere telling, maar de foto’s hieronder van de Empese en Tondense Heide zijn van gisteren.

Voor meer info zie ook het blog Klapekstertelling 2013 – 2014

Empese en Tondense Heide

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten