woensdag 31 juli 2013

Het verkeersslachtoffer

Afgelopen zondag toen mijn dochter en haar gezin op weg naar ons toe waren , zag zij tijdens het voorbij rijden een  Geelwangschildpad langs de weg, in de bebouwde kom van Eerbeek.
Mijn schoonzoon moest natuurlijk terugrijden, mijn dochter hoopte dat ze kon voorkomen dat de schidpad zou worden overreden.
Maar bij de schildpad aangekomen zag ze al dat het dier zijn schild zwaar beschadigd had.
Ze besloot om de schildpad niet achter te laten, maar  mee te nemen.
Bij ons aangekomen, hadden we het idee dat de schildpad al dood was.
Eerlijk gezegd was ik daar ook wel blij om, want vooral het buikschild, was helemaal gebroken.
Toch had ik het gevoel dat we er naast zaten, en opnieuw raakte ik 1 van de poten aan, die promt weer werd terug getrokken, en begon het dier te gapen.
Het dier moest hoe dan ook heel veel pijn hebben, dat kon haast niet anders.
In eerste instantie de schildpad met natte stukken keukenrol bedekt, en toen aan het telefoneren geslagen.
De dierenambulance, was helaas maar steeds niet  bereikbaar .
Dus besloot ik om dierenartsen in de omgeving te bellen.
Na een aantal telefoontjes konden we uiteindelijk terecht bij Dierenartsenpraktijk De Driehoek in Klarenbeek . en werden we door een hele vriendelijke vrouwelijke dierenarts geholpen.
Maar het zag er voor de schildpad allemaal niet te best uit.
Het was voor ons dan ook geen verrassing dat de dierenarts besloot om de schildpad te ëuthanaseren.
Ik was alleen maar opgelucht dat de dierenats ons wilde helpen , en het dier uit zijn lijden kon verlossen.
Hoe dan ook een triest verhaal .
Waarom zijn de mensen die zo’n dier (per ongeluk) overrijden niet even gestopt ?
Hoe dan ook dit moet een bestuurder gemerkt hebben, de lengte van het schild was toch zeker 12 cm of meer, bovendien mag op de bewuste plek maar 30 km per uur worden gereden.
Hoe is die schildpad daar terecht gekomen, ontsnapt ? of misschien wel gedumpt in de buurt van de beek, en is hij vervolgens aan de wandel gegaan ?
De dierenarts zou in ieder geval de gegevens aan de instanties doorgeven, mocht er zich nog een eigenaar melden.
Ik heb de schildpad in ieder geval gemeld bij waarneming.nl
Met het project “Verkeersslachtoffers” wil men beter in kaart brengen hoeveel Fauna(dieren)slachtoffers er op de wegen vallen, en  welke soorten het meest getroffen worden en waar de belangrijkste knelpunten liggen.
Je kan hier waarnemingen van verkeersslachtoffers melden én raadplegen.
Invoeren verkeersslachtoffers  waarneming.nl

verkeersslachtoffers

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten